Diğer Gezdiğimiz Ülkeler,  Seyahatlerimiz

Ermenistan Günlüğü

Ermenistan’a gitme kararımızı bayram tatili ile gerçekleştirdiğimiz Karadeniz turumuzun sonuna ekleme kararı almıştık. Batı Karadeniz ile başlayan turumuzda enfes bir sürü şehir gezdikten sonra Batum’a oradan da karayolu ile Ermenistan’a ulaştık.

Gürcistan’dan Ermenistan’a neredeyse saat başı kalkan minibüs tarzı araçlar bulmanız mümkün. Fakat baştan bir uyarı bizim kullanmış olduğumuz araçlar oldukça eskiydi. Ağzına kadar dolu bir araba ile yaklaşık 5 saat kadar süren bir yolculuk yaşadık. Yollar çok bozuktu ve geçtiğimiz alanlar gerçek anlamda bir fakirlik içindeydi. Buna rağmen yolculuğun iyi kısımlarından biri oldukça uygun bir fiyata bilet bulabiliyor olmanız. Otogarda Gürcistan’da da Ermenistan’da da İngilizce bilen insanlara pek rastlayamayacağınız için pazarlık yapamasanız da uygun fiyatlarla yolculuk yapmanız mümkün.

Yolda herhangi bir kontrol ile karşılaşmadık ve 2 kez mola verdik. Mola verdiğimiz alanlar doğa anlamında güzel olsa da merkezlerden uzaklaştıkça yaşanan fakir hayatın izlerini görmek mümkün oluyor.

Biz yolculuğumuz esnasında gezgin bir Alman arkadaşımız ile tanıştık. O da bir arkadaşını görmek için yollardaydı ve dil konusundan dolayı biraz sıkıntılıydı. Bununla birlikte asıl sürpriz minibüste tanıştığımız ve bize yardımı dokunacak olan Türk amcamız idi. 20 yıldır Ermenistan’da yaşayan amcamızın hikayesi aslında bir aşk hikayesi. Sevdiği kadının peşinden oraya yerleşiyor otobüs şoförlüğü yaparak hayatını kazanıyor. Biz bu hikayeleri dinler ve geçtiğimiz yerleşim alanlarını izlerken yolun sonuna geliyoruz.

Burada minibüsten inerek 5 dakikalık mesafede bulunan vize kontrol noktasına geldik ve kapıda bir form doldurarak vize aldık. Burada fiyatların değişmiş olabileceğini göz önünde tutarak net bir rakam veremesek de 10 – 15 dolar civarı bir bedel ödemeniz mümkündür. Ardından yeniden yürüyerek ve devamında otobüs ile garaja kadar geldik. Burada karşılaşacağınız önemli bir problem genç nesil dışında insanların İngilizce bilmiyor ve tabelaların farklı bir alfabede yazılmış olması. Bizim şansımıza arabamızda yukarıda bahsettiğimiz amcamız bulunmaktaydı. Kendisi bizim adımıza taksici ile konuştu ve pazarlık yaptı. Ermenistan’da taksi fiyatları normal şartlar altında oldukça ucuzmuş fakat dikkat etmek ve pazarlık yapmakta fayda var. Fırsattan istifade oldukça yüksek meblağlar isteme ve taksimetreyi kendince yorumlama adeti onlarda da mevcut.

Bizim burada 1 gün vaktimiz olduğundan dolayı ertesi günü döneceğimiz trenin biletlerini almak için önce tren garına gittik. Ermenistan’dan Batum’a direkt gidebileceğiniz 17 saatlik bir tren mevcut. Bu tren yolculuğu başlı başına bir hikayeyi barındırdığı için detayları bir başka yazımıza bırakıyoruz.

Halkın oldukça rağbet ettiği bu tren yolculuğu deneyimini bizde yaşamak istemiştik iyi ki de öyle yapmışız. Uzun süre kuyrukta bekledikten sonra biletlerimizi aldık ve hostelimizin yolunu tuttuk.

Biz Özgürlük Meydanı’na oldukça yakın olan One Way Hostel & Tours’da kaldık. Bugünün kuru ile yaklaşık 18-20 Euro’ya kalmanız mümkün. Tabi yatakhane tarzı odalarda daha uygun fiyatlar bulmanız da mümkün belirtmekte fayda var.
Gelelim diğer deneyimlere. Denize kıyısı olmayan Ermenistan topraklarının en büyük şehri ve başkenti Erivan olmasına rağmen bahsedilen başka güzel şehirlere de sahip. Belirttiğim gibi bizim 1 gecemiz olduğu için Erivan’da kalmayı tercih ettik. Tabi ki yürüyerek güzel bir şehir turu yaptıktan sonra yemeklerinin ve Sovyet zamanında ‘Armajanski konjak’ olarak anılan konyağının tadına baktık. Açıkçası çok sert içkiler içmemize rağmen tadı bize hitap etmedi, belki sizler seversiniz. Yanında haşlanmış nohut ve kıtır ekmek ile ikram edilmekte ve şehrin her yerinde satın alabilmeniz mevcut.

Burada 13.000 el yazmasını bulunduran State Museum of Armenian History ve National Gallery’i gezmenizi tavsiye ederiz. Şehrin her yerinde övgü ile bahsedilen Opera binasını da görmenizi dileriz. Meydanlarda müzik yapılan, sergilerin ve gençlerin ve bazı yerlerde gösterilerin olduğu canlı bir şehir Erivan. Lüks alışveriş caddeleri ile Sovyet mimarisinin birbirine karıştığı, dünü ve bugünü birbirine katarken sizi düşüncelere sevk eden bir dinamiği var.

Gece hayatına gelecek olursak, biz hostelimizin tavsiye ettiği ve gözümüze çarpan birkaç barı birden gezdik. Genel anlamda tüm barların -1. Katlarda olduğunu söylememiz mümkün. Konyağına göre biralarını daha çok tercih ettik ve Küba Bar’a hayran kaldık. Genel anlamda sevimli ve çok pahalı olmayan bir gece hayatı söz konusu.

Gece yarısı Özgürlük Meydanı’nda gençleri ve müzisyenleri görmeniz mümkün. Özellikle yaz aylarında canlı bir gece hayatı söz konusu Erivan’da.
Gelelim ertesi günü gezmiş olduğumuz Ermeni Soykırım Müzesi’ne. Müze bulunduğumuz alana metro ve yürüyüş mesafesinde idi. Tariflerde dil nedeniyle zorlansak da müzeye ulaşmamız yaklaşık 1 saat kadar sürdü. Burada bize Türkiye’den bir festival için orada olan Ermeni bir arkadaşımız yardımcı oldu diyebiliriz. Ermenice’de eski ve yeni dil kullanımları nedeniyle o da zorluk yaşasa da müzeye ücretsiz girdik, bunun Türk pasaportlarımız nedeniyle olduğu söylense de genel anlamda müzede bir giriş ücreti politikası var mı emin değiliz. Burada hissedeceğiniz duygular sizin tarihe olan ilgi ve bilginize göre değişse de tamamını gezdikten sonra diğer tepede bulunan anıtı da görmenizi ve deneyimleriniz arasına buradaki insanlar ile sohbet etmeyi katmanızı tavsiye ederiz. Bu arada Ermenistan’daki tüm sokaklarda 1915’i unutma afişlerinin bulunduğunu ve yoğun bir propagandanın mevcut olduğunu söyleyebiliriz.

Böylelikle biz trenimiz için garın yolunu tutmuş olduk. Yukarıda bahsettiğimiz gibi bu yolculuğun detaylarını başka bir yazımızda paylaşıyor olacağız.
Ermenistan komşularımız arasında tarihi, kültürü ve sosyolojisi ile bizce görülmesi gereken özel yerlerden biri. Bu deneyimi yaşamak isteyen herkese şimdiden bol şans dileriz. Biz sokaklarında opera söyleyen hanımefendilerin bulunduğu bu ülkeyi hep hatırlayacağız.